BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

OGG ZAMAN RASULULLAH

TIDAK lama selepas Rasulullah s.a.w menyeru teman-teman se-Usrahnya (Sabiqul Awwalin) melaksanakan dakwah Islamiyyah secara terbuka, aktiviti dakwah Islamiyyah telah menggamit perhatian masyarakat musyrikin Makkah. (15:94, 26:214-215,15:89,111:1)

Mereka hairan, bagaimana seorang anak muda bergelar al-Amin ini boleh membina generasi tarbawi yang hebat – Sabiqul Awwalin?

Pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w terdiri oleh golongan hamba, orang miskin dan mustad’afin, golongan berniaga sampailah hartawan-bangsawan.

Namun, mereka ini ditarbiyyah – (1)Ilmu (kefahaman); (2)sifat (sabar dan ikhtiyar), dan (3)iltizam (dakwah Islamiyyah) hatta mereka sangat yakin dengan janji-janji Allah.

Begitulah yang dapat dilihat pada batang tubuh Rasulullah s.a.w dan para Sahabat r.ahum; terutama menjelang musim Haji di Makkah.

Ini kerana walaupun pada zaman Jahillyah, Makkah masih menerima kunjungan pada pengunjung Haji sebagai meneruskan syariat yang ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim a.s (syariat ini telah terpesong secara akidah dan syariah).

Musim Haji tersebut sudah tentu dinanti-nantikan oleh Rasulullah s.a.w. untuk melancarkan OGG (maksud: dakwah Islamiyyah).

Kemasukan freshes (rujuk: pengunjung Haji) ke Makkah perlu didekati (didakwah) agar mereka ini kembali hidup dalam acuan agama Allah.

Melihat inisiatif Rasulullah s.a.w dan para Sahabat r.ahum tersebut, mendorong gangster-gangster Makkah melancarkan fitnah, kekerasan fizikal hatta ancaman ke atas batang tubuh Rasulullah s.a.w dan Sabiqul Awwalin yang sabar serta istiqamah mendukung dakwah Islamiyyah.

Al-Walid bin al-Mughirah telah mengumpulkan para pemimpin pro Asobiyyah (maksud: mempertahankan hak kaumnya/pihaknya walaupun terpaksa menzalimi pihak lain) yang anti perjuangan dakwah Islamiyyah oleh Rasulullah s.a.w untuk menyekat dominasi dakwah Islamiyyah.

[Rujuk Abdul Hadi Awang (Tn. Guru) (2001) (Cet.5), Fiqh Harakah dari Sirah Nabawiyyah (jil.1), hh. 116-117]

“Kamu hendaklah bersepakat, jangan bertelingkah dan jangan berlainan pendapat sehingga bercanggah sesama sendiri dalam memperkatakan tentang Muhammad,” aluan oleh al-Walid.

Salah seorang pemimpin pro Asobiyyah mulai bersuara, “Beritahulah kepada kami pendapat kamu terlebih dahulu.

Al-Walid berpandangan bahawa kepemimpinan yang hadir patut terlebih dahulu memberi pandangan supaya beliau dapat mendengar dan menimbang cadangan-cadangan tersebut.

“Kita katakan dia (Nabi Muhammad s.a.w) ini ahli nujum??!!”

Al-Walid bersuara, “Tidak munasabah. Demi Allah tidak sama sekali (masyarakat akan percaya). Kita semua (sebelum ini) pernah lihat ahli nujum. Dia bukannya bermentera atau bersajak seperti ahli nujum.”

“Kita katakan (fitnah) dia orang gila??!!” pemimpin lain pula mengutarakan pendangan.

Al-Walid sekali lagi berhujah, “Tidak! Dia bukannya orang gila; kerana kita mengenali sifat orang gila sedangkan dia tidak meracau dan meronta-ronta seperti orang gila.”

“Bagaimana pula jika kita menuduhnya sebagai penyair??!!”

Al-Walid sekali lagi menyatakan pertimbangannya, “Tidak! Kerana dia bukannya penyair kerana kita semua (telahpun) ketahui bagaimana ucapan penyair-penyair. Bagaimanakah tuduhan ini boleh berkesan menghalang perjuangannya. Jelas dia (pasti tidak dianggap) bukan penyair!”

“Kita katakan dia ini ahli sihir!!??”

“Tidak! dia bukan ahli sihir kerana kita semua pernah melihat ahli sihir dan sihiran mereka, tiupan, dan simpulan telah dilakukan oleh mereka; sedangkan Muhammad tidak (pernah) melakukan (perbuatan) sedemikian,” rasional al-Walid.

Al-Walid mulai mengerut dahi dan matanya tajam merenung lalu bersuara.

“Sesungguhnya demi Allah, kata-katanya sungguh indah dan menarik. Segala tuduhan yang kamu sebut itu tidak tepat, tetapi pendapat yang paling tepat (boleh diterima) ialah kita katakan dia itu ahli sihir; kerana kesan ucapannya seperti sihir; Kerana ajarannya memecah-belah anak dan ayah, suadara-mara, suami-isteri (hatta) seseorang dengan keluarganya (masyarakat).

Semua pemimpin bersetuju dan bersurai. Mereka sedia melakukan apa sahaja – propaganda, ancam, bertindak kasar dll demi menghalang OGG (dakwah Islamiyyah) Rasulullah s.a.w dan para Sahabat r.a.hum yang mendukung perjuangannya.

Ketika Rasulullah dan para Sahabat r.ahum mendekati freshes (pengunjung Haji), gangster Makkah menghalang dakwah Rasulullah s.a.w tanpa adab dan segan-silu. (74:11-16)

Abu Jahal laknatuLlah ‘alaih umpanya, tanpa segan silu mencemuh Rasulullah s.a.w.

“Jangan kamu mengikuti Dia (Nabi Muhammad s.a.w) kerana dia itu menyeleweng dari agama dan pembohong.”

Cuba cermati riwayat Abdullah bin ‘Amru bin al-‘As r.a sebagaimana di bawah:

…ketika Nabi Muhammad s.a.w bersolat di Kaabah, ‘Aqabah bin Abi Mu’it datang (lalu) mencekik Rasulullah s.a.w dengan bajunya (riwayat lain: dengan tali). Kemudian datang Abu Bakar (as-Siddiq) memegang pundaknya (‘Aqabah bin Abi Mu’it) sambil menolaknya daripada Rasulullah s.a.w dan (lalu) berkata berkata: mengapa Engkau hendak membunuh manusia yang mengaku dan mengucap ‘Tuhanku ialah Allah s.w.t’…”

Cuba cermati juga riwayat Abdullah bin ‘Umar r.a sebagaimana di bawah:

…Ketika Nabi (Muhammad s.a.w) sedang sujud bersolat di tengah-tengah puak Qurasy, datang ‘Aqabah bin Abi Mu’it membawa najis sembelihan (lalu) melempar ke atas belakag Rasulullah s.a.w; menyebabkan Rasulullah s.a.w tidak mengangkat kepalanya dari sujud sehingga datang Puterinya Fatimah r.a.ha membuang najis-najis tersebut sambil bertanya kepada Ali karramaLlahuwajhah: Siapakah yang melakukan sedemikian (kepada Rasululllah s.a.w)?”

OGG pada waktu tersebut bukan sahaja menyaksikan Rasulullah s.a.w sahaja yang dianugerahkan ujian hebat daripada Allah s.w.t yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, malah teman-teman seUrah (Sabiqul Awwalin) yang ditarbiyyah oleh Rasulullah s.a.w juga berdepan pelbagai fitnah, layanan kasar hatta ancaman.

Cuba cermati Hadith Bukhari yang diriwayatkan oleh Khabab bin Al-‘Arat r.a sebagaimana di bawah:

Aku datang menemui Rasulullah s.a.w. Baginda s.a.w sedang meletakkan kepalanya berbaring berbantalkan pakaiannya di bawah lindungan Ka’bah. Pada waktu itu, kami sedang mengalami penyiksaan yang sangat hebat. Lantas aku berkata kepada Rasulullah s.a.w: Ya Rasulullah, mengapa tidak Tuan berdoa kepada Allah untuk kita semua? Baginda Rasulullah s.a.w bangun dan duduk dengan muka yang merah lalu berkata: Sesungguhnya mereka yang terdahulu daripada kamu pernah diganyang dengan penyakar-penyakar besi hingga ke tulang dan urat sadar, tetapi sebutir bijirin pun mereka tidak berganjak dan ada pula dalam kalangan mereka dibelah kepala dengan gergaji namun demikian mereka tetap juga tidak berganjak dari pendirian mereka. Biarlah Tuhan sempurna perkara ini (agama Islam) sehingga manusia berjalan dari San’a’ ke Hadratulmaut tidak akan gentar dan takut sesuatu pun kecuali Allah s.w.t…”

Lihat Tarbiyyah Rasulullah ke atas para Sahabat r.a.hum melalui OGG pada musim Haji tersebut. Lihat hasil (1)kefahaman yang sejahtera telah membentu (2)sifat berani berdepan dalam melaksanakan dakwah hatta menyebarakkan (3)sifat iltizam dan keyakinan dengan pertolongan dan janji-janji Allah.

SubhanaLlah! OGG tahun ke-11 Nubuwwah menyaksikan 6 orang Khazraj telah menerima dakwah Islamiyyah dan tarbiyyah daripada Rasulullah s.a.w. Mereka yang mulia itu adalah:

(1)As’ad bin Zurarah;

(2)’Auf bin Harith bin Rifa’ah bin ‘Afra’;

(3)Rafi’ bin Malik bin ‘Ajlan;

(4)Qhutbah bin ‘Amir bin Hudhaibah;

(5)’Uqbah bin ‘Amir bin Nabi; dan

(6)Jabir bin Abdullah bin Ri’ab

SubhanaLlah! OGG tahun ke-12 Nubuwwah menyaksikan sesuatu yang lebih penting iaitu berlangsungnya Bai’ah al-‘Aqabah al-Uula. Seramai 12 orang telah bersedia untuk ditarbiyyah dan sanggup menjalankan dakwah Islamiyyah bersama-sama Rasulullah s.a.w. Mereka yang mulia itu adalah:

(1)Mu’adz bin al-Harith;

(2)Zakuan bin Abdul Qis;

(3)’Ubadah bin as-Samit;

(4)Yazid bin Tha’labah;

(5)al-Abbas bin ‘Ubadah Nadlah;

(6)Abu al-Haitham bin al-Taihan (Aus); dan

(7)’Uwaim bin Sa’idah (Aus).

Kecuali Jabir bin Abdullah bin Ri’ab, kesemua mereka yang pernah menemui Rasulullah s.a.w dalam OGG tahun ke-11 Nubuwwah.

Rasulullah s.a.w sendiri telah mengutuskan Naqib al-Nuqaba’, Mus’ab bin ‘Umair telah diutuskan pulang ke Yatrib bersama-sama 12 freshes (maksud: Sabiqul Awwalin) tersebut untuk melaksanakan usrah dan tarbiyyah di bumi bertuah Yatrib.

SubhanaLlah! OGG tahun ke-13 Nubuwwah menyaksikan Bai’ah al-Aqabah ath-Thani. Kali ini, angka tersebut bertambah ramai.

Malah Rasulullah s.a.w sendiri telah melantik 12 orang dalam kalangan para Sahabat r.ahum yang datang dan bertemu Rasulullah s.a.w tahun tersebut. Mereka yang dilantik sebagai Naqib Usrah adalah:

[Dalam kalangan Khazraj]

(1)Sa’ad bin Rabi’

(2)’Abdullah bin Rawahah

(3)Rafi’ bin Malik bin al-‘Ajlan

(4)As’ad bin Zirarah bin ‘Adas

(5)al-Barra’ bin Ma’rur bin Sakhr

(6)’Abdullah bin ‘Amru bin Haram

(7)’Ubadah bin al-Samit bin Qais

(8)Sa’ad bin ‘Ubadah bin Dalim

(9)al-Munzir bin ‘Amru bin Khanis

[Dalam kalangan Aus]

(10)Usaid bin Hudair bin Simak

(11)Sa’ad bin Khaithamah bin al-Harith

(12)Rifa’ah bin Abdul-Munzir bin Zubir

OGG akhirnya membawa pada ketumbukan dakwah Islamiyyah yang lebih hebat di kemudian hari sehingga terdirinya Madinah al-Munawwarah yang sejahtera dan menjunjung pengabdian kepada Allah s.w.t.

Tidak perlulah kita berkecil hati andai kita dicela, dihina, dicerca dan difitnah kerana sesungguhnya Rasulullah s.a.w dan para Sahabat r.ahum juga telah menerima sedemikian rupa.

Banner-banner dakwah Islamiyyah kita baru dicuri dan dimusnahkan; sedangkan batang tubuh Rasulullah s.a.w telah dikasari hatta dilukai.

Kepemimpinan kita baru dicemuh dan difitnah oleh bloggers tertentu dalam OGG kampus; sedangkan Rasulullah s.a.w setiap detik diburu dan diancam kerana mengatakan Rabbuna RabbunaLlah [maksud: Tuhan kami (adalah) Allah].

Marilah kita berdoa dan bertawakal kepada Allah setalah kita bertungkus-lumus merencana dan melancarkan dakwah ilaLLah di kampus. Sesungguhnya, jalan kita ini sepatutnya digerakkan atas pendidikan kefahaman (maksud: Usrah dan tarbiyyah), bukan lantunan perasaan dan darah ‘muda’ mahasiswa semata-mata.

Ayuh GMI, jadikan OGG kali ini pemangkin dakwah Islamiyyah di kampus selepas ini.

Biar spirit OGG kali ini tidak terhenti setakat menjemput freshes dan senior sesi kemasukan kali ini sahaja, tetapi terus subur dan berdenyut dalam pembuluh darah setiap aktivis GMI.

Selamat merencana dan melaksanakan dakwah Islamiyyah di kampus dan dalam lapangan ummah. Allah s.w.t akan memuliakan hamba-hambanya selagi mana hamba-hambanya terus meneladani perjuangan hidup kekasih-Nya (Nabi Muhammad s.a.w). Pendidikan Asas Perubahan! -END

Medan Hunain-Kerelaan Pecinta Rasulullah

Kobaran Perang Hunain mulai reda, pasukan Muslim memperoleh kemenangan yang luar biasa, adalah harta rampasan mencapai enam ribu tawanan, dua puluh empat ribu Onta, empat puluh ribu domba lebih dan empat ribu uqiyah perak. Rasulullah yang mulia meminta para sahabat untuk terlebih dahulu mengumpulkan semua harta rampasan perang, niat Rasulullah hendak membagikan harta untuk orang-orang yang baru masuk Islam, guna melembutkan hati mereka terhadap dakwah ini.

Dipanggil oleh beliau Abu Sufyan bin Harb, salah seorang pemuka Mekah, diberikan kepadanya empat puluh uqiyah dan seratus Onta. Itu pun Abu Sufyan masih meminta lebih, dengan mengatakan," Bagaimana dengan anakku Yazid?", maka Rasulullah menambahkan kembali seratus Onta, tetapi itupun belum cukup, kembali Abu Sufyan berkata,"Bagaimana dengan anakku Mu'awiyah?", maka Rasulullah menambahkan pula seratus ekor lagi. Datang pada Rasulullah Hakim bin Hizam, salah seorang pemuka mekah, Rasulullah memberikan untuknya seratus ekor Onta, tapi Hakim pun meminta lagi, maka diberikan lagi seratus ekor Onta. Begitupun untuk pemuka Mekah lain seperti Shafwan bin Umayyah, senantiasa meminta lebih hingga tiga ratus ekor Onta. Niat Rasulullah memberikan harta kepada orang-orang yang baru masuk Islam dan lemah imannya, adalah supaya lembut hati mereka, bahagia dan tentram setelah diberikan sebagian dari pembendaharaan dunia.

Di lain pihak, adalah sekumpulan sahabat Rasulullah yang sama sekali tidak mendapatkan bagian dari harta rampasan Perang Hunain, sekalipun jasa-jasa mereka sungguh luar biasa, merekalah sahabat-sahabat Anshor, yang kesetiaan pada Rasulullah tidak bisa dipertanyakan lagi. Bukti kecintaan kaum Anshor, kepahlawanan, keberanian mereka dalam membela Rasulullah bukan cuma isapan jempol belaka, mereka lah yang berdiri pada perang Badar, tatkala jumlah hanya tida ratus orang melawan seribu musuh bersenjata lengkap. Tapi..entah bagaimana, sekian banyak Onta, Domba, Uqiyah perak tidak dibagikan sedikitpun untuk sahabat-sahabat Anshor.

Sahabat-sahabat Anshor sedikit berbisik dan kecewa terhadap pembagian harta yang dilakukan Rasulullah, kasak kusuk suara jeritan mereka pun perlahan-lahan tersebar, sehingga salah seorang Sahabat Rasulullah dari kaum Anshor, Sa'd bin Ubadah merasa harus mengatakan suara-suara kecewa para sahabat Anshor. Maka datanglah Sa'd bin Ubadah mengatakan pada Rasulullah," Wahai Rasulullah, adalah perasaan mengganjal dalam hati kaum Anshor, dimana melihat engkau membagikan harta kepada pemuka-pemuka Mekah, sedang kaum Anshor tidak mendapatkan sedikitpun", Rasulullah bertanya kembali,"Terus bagaimana dengan posisimu wahai Sa'd?", „Posisiku tidak lain bersama dengan kaum ku", Jawab Sa'd.
„Baiklah kalau demikian, tolong engkau kumpulkan kaum mu, aku hendak berbicara dengan mereka, adapun Muhajirin jangan mereka ikut serta", Rasulullah meminta.

Demikian dikumpulkan oleh Sa'd bin Ubadah para Sahabat Anshor, duduk mereka, sejenak tibalah Rasulullah, setelah memuji dan mengagungkan Allah, beliau berkata,"Wahai sekalian Anshor, ada suara yang aku dengar dari kalian, mengganjal perasaan kalian. Bukankah dulu aku datang, sementara kalian sesat lalu Allah memberikan petunjuk kepada kalian?, Bukankah dulu kalian miskin lalau Allah membuat kaya?, bukankah dahulu kalian bermusuhan, kini bersatu dalam damai?".
Menjawab Anshor,"Begitulah. Allah dan Rasul-Nya lebih murah hati dan lebih banyak karunianya."

„Lalu mengapa kalian tidak memenuhi seruanku wahai sekalian Anshor?", kembali Rasulullah menekankan, seakan sedih karena Anshor menyimpan perasaan kecewa terhadap keputusan beliau. Dan Rasulullah menambahkan, "Demi Allah, kalau kalian mau, sementara kalian bisa membenarkan dan dibenarkan, maka kalian bisa berkata,`Engkau datang kepada kami dalam keadaan didustakan, namun justru kami membenarkan engkau, dalam keadaan lemah dan kami yang menolong engkau, dalam keadaan terusir dan kamilah yang memberikan tempat bernaung`. Apakah di dalam hati kalian masih terbesit hasrat keduniaan, yang sesungguhnya dengan keduniaan itu aku hendak mengambil hati segolongan orang agar lembut hati mereka terhadap Islam, sedang keislaman kalian sudah aku percaya?", Rasulullah menyampaikan dengan penuh getir, sehingga sahabat-sahabat Anshor semakin tertunduk wajahnya. Beliau menambahkan, "Wahai sekalian Anshor, apakah tidak berkenan di hati kalian, orang-orang mekah pulang membawa domba dan Onta dari pembendaharaan dunia, sedang kalian kembali bersama Rasul Allah ke kampung kalian?.. Demi yang jiwa Muhammad di Tangan-Nya, kalau bukan karena Hijrah, tentu aku termasuk orang-orang Anshar..", makin tertunduk wajah mereka, malu dan sedih, karena memiliki perasaan kecewa terhadap keputusan Rasulullah." Jika orang-orang menempuh suatu jalan di celah gunungm dan orang-orang Anshor menempuh celah gunung yang lain, tentu aku memilih jalan yang ditempuh orang-orang Anshor.
Ya Allah, Rahmatillah orang-orang Anshor, anak orang-orang Anshor dan cucu orang-orang Anshor", do'a Rasulullah untuk kaum Anshor.

Maka tidak satupun bisa menahan tangisannya, sesenggukan mereka Anshor, basah jenggot mereka oleh air mata, seraya berkata,"Kami ridho terhadap Rasulullah beserta pembagiannya" .

Ikhlas sudah hati kaum Anshor, dimana para pemuka dan orang mekah pulang membawa Onta, Domba dan harta dari pembendaharaan dunia, sedang mereka membawa pulang Rasulullah SAW. Onta, domba, harta akan lenyap sirna, tapi bandingkan dengan do'a Rasulullah kepada kaum Anshor, Rahmati kaum Anshor, Rahmati Anak Anshor, Rahmati cucu Anshor, akan kekal dalam Islam. Keikhlasan dan kerelaan para Pecinta Rasulullah ditulis dalam sejarah emas Islam dengan nama harum semerbak.

Kemudian tanyakan pada diri kita masing-masing, akan dimana kita berdiri apabila peristiwa seperti diatas terjadi dalam kehidupan nyata ini, jejak kaum manakah yang akan kita telusuri?, akankah sanggup kita menolak manis dunia apabila saat kritis itu tiba?, apabila hanya ada pilihan dikucilkan segolongan manusia atau ikut „nyebur" dalam permainan syahwat?ada juga sahabat2 kita kecewa dengan sahabat dan lari dari perjuanagan .

Maka marilah senantiasa berdo'a, Ya Allah tunjukkan kami jalan yang lurus.

Rencana Serangan Ekonomi Sebahagian Jihad

Ramai yang bertanya tindakan memboikot barangan yang
dikeluarkan dalam senarai penuh pemboikotan senarai
produk syarikat Yahudi samada relevan atau sebaliknya.
Ini adalah rentetan daripada ulasan beberapa tokoh
Ulamak Kontemporari yang menggesa Umat Islam seluruh
dunia memboikot produk-produk tersebut sebagai
sebahagian serangan balas terhadap keganasan yang
ditonjolkan Yahudi dan Amerika amnya. Di antara Ulamak
yang menyatakan demikian termasuklah Dr. Nasr Farid
Wasil (Bekas Mufti Mesir), Dr. Yusuf Al-Qaradawi dan
banyak lagi. Malah persoalan sekitar 'adakah perlu
kita memboikot?' 'kalau boikot kita orang Islam nak
beli produk apa?' ' Wajar ke kita boikot, apsal tak
boikot benda lain yang lebih besar?' dan pelbagai
persoalan lagi dilontarkan dalam isu boikot ini
seolah-olah menafikan tindakan memboikot
produk-produk keluaran syarikat Yahudi sebagai
sebahagian Jihad.

Dunia secara umumnya mengetahui apabila AS (Amerika
Syarikat) melancarkan serangan ke atas Afghanistan
gara-gara membalas dendam terhadap tragedi 11
September yang lalu, adalah satu serangan tanpa
perikemanusiaan. Sebuah kuasa besar dunia yang
menyerang sebuah negara yang antara termiskin di
dunia. Apapun Presidennya, George W. Bush menyifatkan
serangan tersebut sebagai tindakan berlatarkan
keadilan sejagat.

Ramai yang tidak tahu, Latar bumi Afganistan adalah
sebuah kawasan rantau Laut Caspia di mana Afghanistan
berada di kedudukan strategik yang mengandungi hampir
270 bilion tong minyak, lebih kurang 20 peratus
daripada simpanan minyak dunia. Ia juga mengandungi
665 kaki padu gas asli, iaitu hampir satu perlapan
daripada simpanan gas dunia.

Oleh itu dengan menyerang Afghanistan dan jika berjaya
mendirikan kerajaan dukungannya dan dibenarkan
menubuhkan pangkalan tenteranya di rantau tersebut,
Amerika boleh mewujudkan kerangka politik baru di
rantau tersebut yang juga dapat melebarkan kuasa
hegemoninya itu. Inilah antara tujuan sampingan
mengapa AS beria-ia menyerang Afganistan selain
gembar-gembur yang menyatakan tujuannya adalah untuk
menangkap cuma seorang 'pengganas' bernama Osama Bin
Laden, Pengasas pertubuhan Al-Qaeda.

Ada pendapat lain yang menyatakan tujuan AS menyerang
Afganistan adalah untuk memusnahkan gerakan Taliban
dan melenyapkan pusat-pusat latihan 'pengganas'. Namun
ini barangkali cuma salah satu tujuan bersifat politik
yang berselindung di sebalik tujuan ekonominya untuk
menguasai Afganistan dari segi kestrategikannya
sebagai pengeluar 'emas hitam'. Sebenarnya AS telah
lama menginginkan penguasaan minyak di Asia tengah.
Semenjak sebelum tercetusnya Perang Teluk lagi,
keinginannya untuk menguasai negara-negara Asia tengah
menonjol. Namun samada disedari atau tidak serangan AS
ke atas Iraq pada tahun 90-an dahulu adalah tindakan
tidak puas hatinya terhadap tindakan Iraq menyekat
industri minyak ke wilayahnya.

Minyak merupakan sumber paling penting bagi seluruh
dunia. Hanya dengan menyekat pengaliran industri
eksport minyak ke negara seumpama AS boleh melemahkan
ekonomi negaranya. Bayangkan apabila permintaan
ekonomi yang tinggi dengan penawaran yang sedikit,
sudah pasti menyebabkan kenaikan harga berlipat kali
ganda. Sedangkan kenaikan harga adalah sesuatu yang
merbahaya di dalam sesebuah negara yang mengamalkan
sistem Liberal seperti AS. Justeru, apabila Iraq
menyekat pengaliran industri minyaknya ke AS negara
itu mengalami krisis permintaan minyak yang teruk
sehingga menatijahkan penyerangannya ke atas Iraq
selain faktor-faktor sampingan.

Mungkin helah politik AS untuk menangkap pengganas di
Afganistan juga adalah tipu daya awalnya untuk
menguasai wilayah itu. Bayangkan andai AS berjaya
menakluki Afganistan, sudah tentu AS tidak akan
mengundurkan tenteranya supaya boleh didirikan
pengkalan dan menguasai sumber ekonomi negara itu.
Sedangkan dalam masa yang sama, Afganistan akan kekal
berstatus sebuah negara yang disarati ketegangan
sosial, politik, etnik dan agama serta dibelenggu oleh
kemiskinan. Apa yang akan AS usahakan untuk menjamu
penduduk Afganistan seusai penguasaannya terhadap
negara tersebut? Melainkan membiarkan kemiskinan
berterusan lantaran majoriti penduduknya adalah
beragama Islam.

Amat wajar dan bertepatanlah sekiranya kempen
memboikot produk-produk Yahudi itu semakin mendapat
sokongan dari semua umat Islam. Bayangkan dengan
memboikot produk-produk mereka memungkinkan melemahkan
ekonomi mereka. Apabila ekonomi mereka terjejas maka
peruntukan yang disalurkan untuk membeli kelengkapan
penyerangan dan penindasan terhadap negara-negara umat
Islam juga akan terjejas. Ironisnya, tindakan
memboikot produk-produk mereka adalah sebahagian dari
jihad.

Justeru tindakan memboikot produk-produk keluaran
Syarikat Yahudi dan AS adalah tindakan yang wajar.
Malah disokong pula dengan menyekat eksport minyak ke
negara itu adalah langkah yang memungkinkan
Negara-negara Umat Islam melumpuhkan ekonomi Yahudi
dan Amerika. Selama ini Islam seolah dipermainkan oleh
Kafir lantaran tidak berani menyatakan sesuatu
kebenaran. Apalah susah sangat untuk tidak berkunjung
ke KFC, Mc Donalds, Pizza Hut, Chicken Tikka, Arby's,
Kantis, Paradise dan Mc Burger yang dikenal pasti
cawangan perniagaan Yahudi. Selian itu minuman
bikarbonat keluaran Syarikat Coca-Cola, Fanta, Sprite
dan Pepsi juga antara yang disarankan. Kempen ini juga
merangkumi produk-produk keluaran Syarikat-syarikat
yang dikenalpasti milik Yahudi termasuk hampir
keseluruhan syarikat rokok. Buktikan sokongan kita
Umat Islam melalui agenda memboikot produk-produk
mereka. Kita yakin ini adalah sebahagian jihad yang
mampu dilaksanakan dengan gembelingan tenaga bersepadu
seluruh umat Islam.

PRODUCING THE BEST LEADERSHIP

Terdapat satu fakta yang tidak dapat ditolak oleh sesiapa, iaitu Islam bukanlah perbuatan atau ciptaan manusia. Islam adalah dari Allah. Di antara sifat-sifat Allah ialah kebaikan serta kesempurnaan yang mutlak. Apabila Allah Ta’ala mengurniakan manusia sesuatu pemikiran kebaikan, maka Allah pastinya akan mengurniakannya secara Yang Maha Mulia, Maha Alim, Maha Berkhidmat dan Maha Berkuasa. Ini kerana Allah Ta’alalah Yang Maha Mencipta Seluruh Penghidupan termasuk manusia. Disebabkan ini apabila Allah menetapkan sesuatu undang-undang atau peraturan, pastinya lengkap dan tidak ada sesiapa yang boleh mengkritik atau menyelidik kembali, firman Allah dalam Surah al-Maidah, ayat 15-16

قد جاء كم من الله نور و كتب مبين يهدى به اتبع رضوانه سبل السلم ويخرجهم من الظامت الى النور باذنه ويهديهم الى صراط مستقيم
Maksudnya: “Sesungguhnya telah datang kepada kamu kitab (al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. Dengan (al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredhaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang dengan izin-Nya: dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus”.

KEPIMPINAN MENURUT ISLAM

Pengiktirafan Allah kepada kepimpinan manusia merupakan satu bentuk amanah. Maka kepercayaan untuk menguruskan alam ini perlulah difahami dan dilaksanakan sepenuhnya oleh insan muslim itu sendiri. Ini ditekankan oleh Sabda Rasulullah (s.a.w).

(( اذا خرج ثلاثة فى سفر فليأ مروا أحدهم ))
( رواه مسلم )
Maksudnya: “ Apabila tiga orang dari kamu keluar bermusafir, mesti melantik salah seorang dari kamu supaya menjadi pemimpin”.

Firman Allah :
Maksudnya : “ Sesungguhnya Aku (Allah) melantik manusia sebagai khalifah di atas muka bumi.
(al Baqarah : 30)

Khalifah ini dihuraikan oleh para ulama di dalam kitab-kitab mereka yang masyhur. Antaranya Ibnu Khaldun di dalam Al-Muqaddimah menyebut khilafah itu ialah “menggalang ganti kenabian (yakni selepas tidak ada lagi nabi) untuk memelihara agama (yakni Islam yang dibawa oleh semua nabi-nabi) dan mentadbir urusan dunia dengan agama”. Al-Mawardi dan Abul Ahkam Al-Farraq menyebut di dalam kitab mereka iaitu Al-Ahkam Al-Sulthoniah khilafah ialah “menegakkan agama dan mentadbir dunia”. Yang dimaksudkan menegakkan agama ialah agama Islam. Islam dengan makna menyerah diri kepada Allah, kerana semua alam adalah ciptaan Allah S.W.T.

Dalam sembahyang ada kita menyebut, ”Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam”. Alam di sini ialah makhluk yang terdiri daripada malaikat, burung-burung, tumbuh-tumbuhan bulan bintang dan sudah tentunya manusia juga tergolong dalam pengertian ini. Maka manusia mestilah menyerah diri kepada Allah, itulah Islam. Sebagai orang yang beriman wajib tunduk kepada segala hukum-hukum Allah, disebut di dalam Surah Al-Ahzab;

“Tidak harus bagi seseorang lelaki yang beriman dan seseorang perempuan yang beriman apabila Allah dan Rasulnya membuat suatu keputusan lalu dia mengambil keputusan yang lain”

Bagi melaksanakan urusan dunia dengan akal hanya perlu apabila ia tiada nas daripada Al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad S.A.W. barulah dibenarkankan.

KEPENTINGAN DAN MATLAMAT

Kepentingan dan matlamat kepimpinan dalam Islam tidak dapat lari daripada matlamat dan tujuan penciptaan manusia iaitu sepertimana terdapat dalam Al-Quran ialah bertujuan untuk beribadat kepada Allah dan menjadi khalifah di dunia. Maka bagi memenuhi tujuan tersebut dapatlah kita ketahui kepentingan dan matlamat kepimpinan iaitu;

1) memakmurkan dunia dengan perlaksanaan syariat
Pengiktirafan manusia sebagai khalifah disertakan “peruntukan-peruntukan kuasa” yang tertentu menjadikan tugas pemimpin untuk melaksanakan syariat merupakan satu tuntutan yang pasti. Pemimpin wajib melaksanakan syariat Allah sepenuhnya, kerana dengan cara ini sahaja kemakmuran akan dapat dikecapi. Pemimpin mestilah yakin untuk mengaplikasi saranan-saranan Islam kerana ianya dijamin oleh Allah sebagaimana firmannya :

Maksudnya : Sesungguhnya agama (yang diterima) di sisi Allah adalah Islam
(al Imran : 19)
2) menyambung tugas rasul
Ketetapan bahawa Rasulullah merupakan utusan terakhir menegaskan tiada lagi pemimpin umat bertaraf rasul yag akan dibangkitkan hinggalah kebangkitan semula Nabi Isa, sedangkan tugas menegakkan syariat Allah merupakan kewajipan sepanjang zaman. Oleh itu, perlulah wujud pemimpin di kalangan manusia itu sendiri untuk mengambil peranan baginda. Pemimpin yang dimaksudkan adalah pemimpin yang benar-benar berkelayakan dan bertaraf ulamak. Diiktiraf dan dia sendiri menerima wala’ daripada orang di bawah pimpinannya.

3) bukti kepatuhan kepada Allah
Setelah berjaya merealisasikan kedua-dua matlamat utama di atas secara tidak lansung terbuktilah kepatuhan insan muslim kepada Allah, yang dipelopori oleh pemimpin-pemimpin yang berteraskan tauhid yang kukuh dan amalan yang benar. Masyarakat akan dibimbing supaya sentiasa taat kepada Allah dalam amalan seharian mereka dan mereka senantiasa diingatkan oleh pemimpin mereka agar sentiasa berlumba-lumba mencari keredhaan Allah.

4) kemaslahatan ummah
Kepimpinan yang wujud bertanggungjawab untuk memastikan hak-hak semua pihak terpelihara. Apabila keadaan ini dapat direalisasikan maka nasib ummat akan terbela dan maslahah akan terjaga. Ini adalah berdasarkan konsep keadilan di dalam Islam yang menuju ke arah keamanan sejagat dan kesejahteraan bersama.

KEPIMPINAN MENURUT IMAM AL-GHAZALI

Dr. Klod George (1968) dalam bukunya “Tarikh al-Fikri al-Idari” (Sejarah Pemikiran Pentadbriran) memuji al-Ghazali beserta kitabnya dan menyifatkan kandungannya sebagai panduan serta nasihat kepimpinan pengurusan dan pentadbiran yang penuh hikmah (sage managarial advice), usul-usul keadilan serta keinsafan yang sepuluh berasaskan keimanan dan bercabang darinya. Di antara kandungannya ialah:

“Ketahuilah wahai Sultan (pemerintah/pentadbir) bahawa segala apa yang dalam hati manusia dari makrifat atau kepercayaan merupakan asal iman. Dan apa yang dilakukan oleh anggota-anggotanya (yang tujuh) dari ketaatan serta keadilan, merupakan cabang iman. Jadi jika cabang itu layu (tidak cergas) boleh menunjukkan kelemahan harapan, ia sesungguhnya tidak akan kekal apabila tiba waktu kematian, usaha dan amalan badan melambangkan keimanan hati. Perbuatan atau kelakuan dan menunaikan fardhu-fardhu terbahagi kepada dua bahagian: Pertama: menunaikan haji, zakat, menjauhkan dari meminum arak atau melakukan perkara haram, yakni perkara-perkara di antara kamu dan Allah. Yang kedua pula ialah perkara-perkara di antara kamu dan manusia iaitu keadilan di antara rakyat dan memberhentikan kezaliman.

“Asas utama untuk melaksanakan perkara ini ialah mengerjakan segala perintah Allah serta menjauhkan segala larangan-Nya. Di samping melakukan apa yang patut berlaku jika terdapat pemerintah yang lain dan kamu sebagai rakyat di bawahnya (lakukan segala apa yang diredhai oleh rakyat). Dan ketahuilah bahawa segala apa yang di antara kamu dan Allah, sesungguhnya kemaafan –Nya amat dekat. Tetapi segala apa yang ada di antara kamu dan manusia tidak ada kepastian mendapat kemaafan. Jadi ia merupakan bahaya yang serius pada hari kiamat kelak. Tidak ada mana-mana raja yang boleh selamat kecuali raja yang adil dan insaf serta mengetahui bagaimana mendapat kemaafan pada hari kiamat kelak”.

Inilah asas akidah bagi kaedah-kaedah serta keinsafan menurut al-Ghazali.

KESIMPULAN

Kepimpinan dalam Islam adalah kepimpinan yang beriman dengan matlamat dan berpegang teguh dengannya, boleh memuaskan hati para pengikut secara contoh teladan dari pihak pemimpin yang berjuang serta berazam untuk mencapai matlamat kumpulan. Contoh yang paling mulia ialah Rasulullah SAW, tanpa mengeluh atau mengundur. Dan juga perjuangan Abu Bakar as-Siddiq r.a bagi menyebarkan dakwah Islamiyah dan memerangi orang yang kembali kufur selepas kematian Rasulullah SAW (para Murtaddin). Maka apakah perlu kita berasa bongkak dengan mengatakan kita tidak perlu kepada Allah kerana kita mampu lakukan segalanya. Ketahuilah! Ketetapan daripada Allah inilah yang perlu kita patuhi kerana manusia hanya mampu lakukan sesuatu jika dikurniakan oleh Allah sahaja. Firman Allah dalam Surah al-Isra’ ayat 85:
وما اوتيتم من العلم الا قليلا
Maksudnya: “ Dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja”.

TUDUNG LABUH PUN SAMA JE...


"Alah, tudung labuh pun sama je.Tudung je labuh tp tuan punye tudung x labuh2 pn"
"kalau setakat pakai tudung labuh nak tutup kesalahan baik tak payah!!!!!, JANGAN JADI HIPOKRIT.Baik pakai tudung saji je.."
"Budak2 tudung labuh ni x campur ngan orang lain.Kuat sangat assobiah.Macam r baik sangat.Benci aku!"
"skang nie pmpuan btudung ke x btudung ke same jek...
kalu pakai tudung stakat nk tutup kesalahan x payah laaa..nnti org taw gak..."
"Aku lagi suka wanita tak bertudung. Atleast tak hipokrit. Jadi diri sendiri. Ape orang tgk itulah diri dia. Bukankah hipokrit= munafiq."
"alah,x pakai tudung pn klu hati baik, tuhan tahu.Iman 2 kat dalam bukan kat luar.Pakai tudung pn klu jahat,tuhan tahu"


Ha, kat atas ni antara sekelumit pandangan dan umpatan2 org kat bdk2 tudung labuh yang aku sempat copy dari blog2 len.Skali tgk,hoho..teruk betul bdk2 tudung labuh ni.(Bila cakap tudung labuh ni,mesti r muslimat kn, jd kita kaum adam masih bersih kat cn..hehe).Aku rasa korang pn mesti slalu dgr ayat2 cam kat atas ni kan.SO, kena trima r realiti ni."TUDUNG LABUH PN SAMA JE.."

Amacam sobat2 sume?Setuju x?

Ni pandangan aku r.Aku bg dalam bentuk situasi r utk senang paham.Contoh, yg biasa kita tgk, sorang bdk tudung labuh sedang dop dating ngn pakwe dia.Berjam-jam dop borak.Huh,tudung je labuh..dalam situasi ni confirm ramai mulut belakang yg akan mencemuh,mengkritik dan mengejek.SO,aku nak tanya korang,elok x apa yg bdk ni buat.Klu tanya aku mmg x elok sbb dop dating cam2.Apapn,kita leh tanya pada pengkritik,pengejek dan pencemuh 2, apa yg salah? Tudung labuh or dating 2 yang salah?....So, nape kita nak campur adukkn.Tp mungkin sbb "tudung labuh VS dating" ni nampak sgt contra.X mashuk org2 muda ckp..Kita x leh nk nafikan sebenarnya bdk ni sekurang2nye dah settle dari sudut kesempurnaan menutup aurat.Patut kita bg pujian kat dia.Cumanya yg salah adalah prangai dia yg dating td.Yang ni kita kena tegur.Jadi tempat yg patut kita puji,kita puji r kan.Tempat yg kena kutuk,tetap kena kutuk.

Sebenarnya klu kita perhatikn betul2 dari situasi td, telah pn memberi kredit kpd pemakaian tudung labuh.Knapa?Sebab sebabkn bdk td pakai tudung labuh r ramai yg akan kritik,ejek dan tegur dia.Jadi ngn sendirinya nanti bdk tudung labuh akn malu, sedar or sebagainya.Tp cuba lak katakn budak yg dating ni x pakai tudung.Confirm ramai yg buat x tau je.Sbb apa?Sbb "x pakai tudung VS dating" mmg mashuk.hehe..SO,bdk tudung labuh ni td dah pn mmpunyai peluang utk berubah lbh besar dari yg freehair td.

Klu tgk lagi,antara orang slalu cakap "pakai je tudung labuh tp..malu r sikit ngn tudung 2"..ha,yup.MALU.Ini antara kelebihan bila pakai tudung labuh.Ngn sendirinya prasaan malu utk buat maksiat akn timbul.So,diri lebih trjaga.Sama r gak klu utk muslimin bagi yg pakai kopiah or serban.Confirm korang malu nak pakai seluar pendek.Cuba bayang, pakai kopiah/serban, seluar pendek.huhu..tragis.

Apapn,semua ayat2 dan umpatan2 kat kpd bdk2 tudung labuh ni patut menjadi cabaran kpd semua muslimat.Itu r realiti pandangan umum sebahagian masyarakat kt bdk2 tudung labuh.Umpatan2 ni x akan keluar saja2 klu xde sebab.Bab kat pepatah " pokok x kan bergoyang klu xde angin".SO,TAKE THE CHALLENGE!.Buat para pendokong agama,semangat utk sempurna dlm brpakaian dah bagus tinggal lagi hikmah dan method sahaja yg perlu dibaiki mana yg perlu.

Last,wat sume muslimat2 sume.Jaga imej selari ngn akhlak anda.Wat muslimin pn sama gak,jgn dop brcakap je sedap,tp wat keje malas.Huhu..kena kat diri sendiri lak.JOM DO OUR BEST!

(byk lg kelebihan pakai tudung labuh ni..confirm para muslimat lebih pakar.MUSLIMAT POWER!-MUSLIMIN SUPER!= SUPER POWER!)

PSIKOLOGI PENGURUSAN



Langkah kedua:
Sila buat keutamaan dalam masalah. Buat kategori terhadap masalah tersebut. Contoh;

1) MASALAH UTAMA
Masalah ini memerlukan kita bertindak segera, dan tidak boleh diserahkan pada orang lain untuk menyelesaikannya.

2) MASALAH MEMERLUKAN PERHATIAN
Masalah ini memerlukan tindakan bijak kita mengagihkan tugasan kepada sesiapa yang boleh mewakilkan kita. Kebijaksanaan kita men'divert' tugasan ini dapat menyelesaikan masalah tersebut. Anda hanya perlu memantau, memberi inisiatif (belanja kawan yang menolong kita @ pujian), dan berterima kasih kepada mereka yang membantu anda.

3) MASALAH BIASA
Masalah jenis ini tidak perlu difikirkan sangat. Masalah ini tidak terlalu serius. Kadangkala, masalah ini hanya memerlukan kita membuat panggilan, mohon maaf atau langkah yang tidak memerlukan masa yang lama, perhatian yang lebih dan tenaga yang banyak.

Bagi pengisian kita, ahli gerakan perlu istiqamah dan konsisten dalam amalan. Biar sedikit tetapi konsisten. Amalan yang tidak terlalu sukar ialah amalan ma'thurat setiap pagi dan petang, puasa sunat Isnin dan Khamis, solat tahajjud tak memerlukan tunggu kita tidur dahulu, kalau dah tidur pukul 1.30 atau pukul 2.00 pagi, jadi tunaikanlah solat sebelum tidur. Atau bangun awal sebelum menunaikan solat subuh lakukan solat sunat tahajjud. Pengisian pula, beli kaset ceramah, Tuan Guru atau sebagainya, pasangkan semasa kita lapang atau berbual di bilik. Ikhlas dan Istiqamah (5 amalan asas : al-quran 50 ayat @ 2 maqra, tahajjud, al-mathurat, al-mulk, puasa, solat rawatib). Untuk menjaga akhlak dan hafalan pastikan kita fokus (semasa mentelaah, di dalam kelas, hidupkan budaya bertanya) dan sering kali diulangi (sekurang 3, 5, 7 atau 10 kali) dalam setiap kali hafalan. Pastikan juga jaga pemakanan dan sumber yang digunakan adalah dari sumber yang halal. 

Keluarga: Ini memerlukan kita bijak berhadapan dan menjelaskan kepada keluarga. Masalah utama kita ialah keluarga tidak tahu situaasi kita di kampus. Anda selaku anak harus berterus terang setakat mana perlu bagi memahamkan kedua ibu bapa anda. Insya Allah mereka akan memahami. Ambil masa yang sesuai seperti selepas solat Isya' atau makan malam, sila ambil sedikit ruang masa ibu dan ayah atau salah seorang daripada keduanya untuk kita luahkan masalah termasuk akademik.
Nyatakan keterbatasan anda dalam akademik. Ini bagi mengelakkan harapan ibu bapa terlalu tinggi terhadap kita sedangkan kemampuan kita terbatas. Ini mungkin mereka membuat perbandingan semasa kita berada di peringkat menengah dahulu.
 Nyatakan mengenai masalah utama, bebanan asas dan teras yang membelenggu anda. Sekuang-kurangnya selepas mereka memahami kita, doa dan restu ibu  bapa sentiasa mengiringi kita. Masalah kewangan juga perlu dimaklumkan pada ayah, walaupun keluarga kita kurang berada, tetapi itu merupakan tanggungjawab ibu bapa semasa kita masih di bawah jagaan mereka.
Mereka berhak tahu, yakinlah, rezeki Allah swt di atas muka bumi ini sentiasa ada bagi orang yang beriman. Masalah duit, kewangan, JPA gunakan saluran persatuan.

Mengenai adik beradik: cuba sedaya upaya semasa pulang ke kampung untuk beri tumpuan kepada adk beradik, jelaskan terbatasan waktu kita kepada mereka. Bagi nasihat yang berguna.

Masalah hubungan rakan sejawat, ukhuwwah dan hubungan persahabatan: kadangkala ianya terlalu remeh. Selesaikan secara berhadapan, face to face. Elakkan emosi, jika perlu kita perlu, kita mengalah dan memohon maaf sahaja dengan niat untuk menjernihkan semula persahabatan. Elakkan situasi tegang semula, buang ego kita, Insya Allah masalah akan selesai.


Langkah ketiga :
Kemudian sila rangka jangka masa anda akan bertindak menyelesaikan masalah itu. Sila nyatakan secara spesifik.

Langkah Keempat:
Ambil Planner, dan masukkan tarikh dan masa anda untu bertindak terhadap masalah yang akan anda selesaikan

Langkah Kelima:
Setiap hari, sebelum tidur, ambil planner, dan semak tindakan hari berkenaan. Sila tandakan tuas atau masalah yang tertunda, sila forwardkan kepada hari masa yang sesuai. Muhasabah, dan rancang semula untuk tindakan pada keesokan harinya.


KESIMPULAN
Harapan saya moga simulasi kes pengurusan masa dan masalah ini dapat kita manfaatkan bersama. Ingatlah, hanya (indhibat) disiplin dan azam yang kuat sahaja mampu merubah dunia peribadi anda. Reformasi diri ini adalah satu titik mula ke arah menjadikan anda pengurus, pemimpin yang baik sekurang-kurangnya terhadap diri kita sendiri. Selamat maju jaya hendaknya.




BELENGU DALAM HIDUP SEORANG PEJUANG


Penglibatan kita dalam aktiviti organisasi, tidak dapat tidak kita akan merasai masalah pengurusan yang tidak teratur. Ini akan bertambah jika kita menangguhkan tugasan, tidak meluahkan masalah semasa kepada rakan karib, tekanan makin lama makin besar dan banyak. Benarkah masalah kita hadapi besar, atau masalah kita sendiri yang lemah dalam menguruskan masa? Apa yang saya nyatakan di sini adalah pandangan sahabat saya dan  pengalaman saya semasa menjadi penggerak kepada gerakan di kampus.  Pengalaman yang diperolehi dalam sepak terajang serta jatuh bangun dalam aktiviti kemahasiswaan amat banyak dan mematangkan saya, dan moga ianya merupakan kekuatan pada saya untuk berkongsi bersama.

APA MASALAH KITA?
Masalah pembahagian masa ini adalah berkait rapat dengan minda seseorang. Sekiranya makin kompleks masalah bermain dalam minda, makin kusutlah fikiran seseorang untuk dirungkaikan, menyebabkan masalah pembahagian masa tidak teratur.  Bebanan dalam kotak fikiran ini boleh menyebabkan motivasi kita akan turun, tambahan pula apabila ianya memberikan kesan pada sesuatu yang amat menakutkan ianya terjadi ke  atas diri kita. Misalannya akademik dan keluarga. Perkara ini merupakan tanggungjawab dan maruah ke atas diri kita, jadi persoalan gerak kerja dan  aktiviti kemahasiswaan akan menjadi perkara kedua apabla ianya bertembung.
Apabila kita telah hanyut dengan masalah itu, perasaan rendah diri (inferiority complex), moral lemah (demoralized) akan berlaku. Kesan paling buruk lagi ialah akan berlaku gejala (futur 'ala tariq al da'wah) atau paling ditakuti terjadinya sesuatu yang disebut mereka yang tercicir di jalan dakwah (mutasaqit 'ala tariq al da'wah).
 Gejala futur atau layu yang disebut oleh Fathi Yakan apabila dinilai dan dilihat dalam perspektif kita, ia lebih tepat berbanding istilah mutasaqit. Saya berpandangan begitu kerana, ahli kita masih lagi sensitif dan tersentuh jika mereka dilabelkan mutasaqit. Cuma komitmen mereka agak kurang, tetapi ternyata daya sensitif berkenaan menunjukkan kita masih sayang kepada gerakan dan janji  kita , cuma mereka ini dibelenggu oleh pelbagai masalah dan antara masalahnya ialah seperti yang saya bincangkan di sini.



JALAN PENYELESAIAN
Setelah kita mengetahui masalah yang menimpa kita, bagaimana nak rungkaikan persoalan dan masalah ini? Ini yang menjadi persoalan pokok ke atas kita. Sebenarnya masalah kita terlalu sedikit sahaja, tetapi apabila ia telah bercampuraduk dan bergaul dalam otak kita, maka kita merasakan ianya terlalu banyak. Itulah faktor mengapa dikatakan sedemikian. Oleh itu, kita hanya perlu keluarkan masalah itu keluar dalam pemikiran kita. Usaha ini memerlukan kekuatan daya kognitif dan mental yang kuat.  Ada beberapa  langkah yang perlu dilakukan oleh setiap ahli yang hendak lakukan perubahan dalam masalah pembahagian masa mereka. Berikut langkahnya :

Langkah Pertama:
Tanamkan azam dalam diri anda dengan menulangkan dalam hati bahawa anda akan berubah ke arah  menjadi individu yang bijak mengurus (smart person).
TO BE CONTINUE.....




Bismillahirrahmanirrahim..

 Gerai SMS’S CORNER adalah gerai yang menjual pelbagai jenis makanan dan minuman. Gerai ini akan beroperasi selama dua hari bermula dari 23 dan 24 Mac 2010. Perniagaan ini akan diadakan di persekitaran Kompleks Perdana Siswa Universiti Malaya. Tumpuan utama pengunjung adalah dari kalangan mahasiswa serta kakitangan Universiti Malaya. 

Gerai ini ditubuhkan adalah untuk memenuhi keperluan kursus wajib universiti iaitu kursus Asas Pembudayaan Keusahawanan (APK). Gerai SMS’S CORNER dianggotai oleh 23 orang anggota dan telah ditubuhkan pada awal semester iaitu pada awal Januari 2010. Setelah dipersetujui oleh semua anggota maka kami sepakat untuk menubuhkan gerai ini dengan nama SMS’S CORNER. 


keterengan lanjut sila layari www.smscorner.tk

Pengganas Sebenar…




   Tatkala WTC dibom,maka berlompatan Amerika dan sekutunya mencari pengganas sehingga ke seluruh pelosok dunia.Habis dikutip setiap yang beragama Islam di tuduh dan diadili.Tidak cukup bertindak dalam bidang kuasa sendiri,habis dicaturnya negara-negara yang berpendudukan Islam yang kononnya melindungi pengganas.Namun,teriakan umat islam Palestin yang saban hari terpaksa berdepan dengan keganasan Israel tidak pernah di dengari.Sikap Double Standard Amerika sebaliknya membiarkan terus Israel membelasah umat Islam Palestin dengan alasan pejuang berani mati Palestin merupakan pengganas yang perlu di sekat.
       Semenjak tercetusnya intifada kedua Palestin,umat islam di bumi terletaknya qiblat pertama seluruh umat Islam terpaksa bergelut sendirian menentang puak Yahudi laknatullah.Mereka telah lama hilang tempat tunggal dan tanah kelahiran.Apa yang diwarisi sememjak 1947 ialah sebuah negara bernama,namun tidak pernah wujud di peta dunia.”Neqara” yang hanya pada nama itu sebenarnya hanyalah sebuah kawasan besar khemah perlarian yang serba daif dan penuh kedukaan.Saban hari pihak Israel “meratah saki baki” tanah milik rakyat Palestin dan terus mengusir mereka.Kemanakah lagi rakyat Palestin perlu lari untuk melindungi diri dalam negara sendiri?Mengapa kita masih berdiam diri dengan isu ini?Di mana semangat jihad yang sering kita sebut-sebutkan wahai sahabat?
       Justeru itu,bersalahkah mereka jika bangkit menuntut keadilan yang tidak pernah di kecapi.Wajarkah mereka terus digelar PENGGANAS?Ganaskah mereka hanya kerana menuntut keadilan sedangkan tidak pernah sekalipun suara mereka didengari semenjak dari zaman pemerintahan Rabin,Nethanyahu,Barak hinggalah Ariel Sharon pernahkah perjanjian damai berjaya dipersetujui.sidang persidangan berlansung,umat islam Palestin terus dibelasah.
       Lantas,salahkah jika tindakan berani mati diambil sedangkan hidup tidak menjanjikan kedamaian?Setiap kali langkah penentangan dibuat,mereka dijijak dan dilanyak hebat.Berbaloikah lontaran batu dibalas dengan mortar dan peluru dari kereta kebal.
           Saban hari kematian menanti di mana-mana.Mati akibat kebuluran,terkena peluru.Peluru Israel tidak pernah mengenal usia,pemuda,wanita,bahkan anak kecil menjadi sasaran.
           Malangnya Amerika selaku kuasa besar dan berlagak umpama polis dunia terus diam membatu tatkala umat Islam Palestin menjerit memintasimpati.Nmaun sekali Yahudi berteriak akibat serangan berani mati,terkocoh-kocoh berlari mendapatkan ‘si anak manja’.Sandiwara apakah yang mereka ingin mainkan lagi.Apakah setelah hilang nama Palestin barulah ingin mengilas pandang?
            Justeru,haruskah umat Islam terus lesu?Tak tersahutkah kita teriakan anak-anak kecil Palestin yang minta di selamatkan?Atau adakah kita umat Islam hanya ibarat buih di lautan,ramai namun tiada kualitinya.Akhirnya sahabat,marilah kita fikir-fikirkan apakah peranan kita sebagai generasi muda yang bernasib baikjika dibandingkan dengan sahabat-sahabat di Palestin Sana!!Sedarlah tanggungjawab kita terhadap mereka,wassalam.

BERSUARA ATAU DIAM??





Diriwayatkan daripada Abu Syuraih al-Khuza'iy r.a katanya:
Nabi s.a.w bersabda: Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia berbuat baik kepada jiran tetangganya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia memuliakan para tetamunya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia bercakap hanya perkara yang baik atau diam.
Penerangan Hadis:
Mengenal Manusia

Allah SWT memiliki suatu sifat dan akhlaq yang sebenarnya amat akrab dengan kehidupan manusia. Iaitu mustahil bagi Nya berbuat perkara yang sia-sia, tanpa tujuan, ataupun mengandungi kesalahan. Kalaupun ada penciptaan atau kejadian yang tampak kejam, ia hanyalah bersifat sementara.
Ertinya, jika dilihat dan diteliti, akhirnya ia akan membuktikan bahawa dibalik kejadian itu semua ternyata mengandung nilai-nilai kebenaran. Dan dalam hal ini, manusia memang harus banyak melihat sejarah hidupnya secara peribadi mahupun sejarah kemanusiaan itu sendiri, tujuan ia diciptakan, ke mana destinasinya dan sebagainya.
Akhlaq tersebut amat akrab dengan kita kerana ia tercermin kemanapun kita melihat. Pantulannya boleh dilihat kepada sesiapa yang ingin melihat. Sulit bagi kita untuk menyebutkan suatu makhluq atau kejadian alam yang diciptakan tanpa ada gunanya.
Seolah semua menyiratkan bahawa Allah SWT menciptakan ini untuk sebuah tujuan. Bukan sekadar permainan tanpa arah. Firman Nya:
“Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dengan mengandungi kesalahan. Yang demikian itu adalah anggapan orang-orang kafir, maka celakalah orang-orang kafir itu karena mereka akan masuk neraka.” (38: 27)

Tujuan Hidup
Kejadian seekor nyamukpun ternyata begitu penting di mata Allah, sehingga disebutkan di al-Quran. Firman Nya:
“Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka memiliki ilmu sehingga mereka tahu bahwa itu adalah al-haq dari Rabb mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan:"Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?". Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan oleh Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberinya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik.” (2: 26)
Tetapi kenapa manusia sentiasa kebingungan mencari dan mengenalpasti fungsinya? Kenapa kita senantiasa tertanya-tanya tentang tujuan keberadaan kita di muka bumi ini? Kenapa diri manusia dipenuhi sikap-sikap ketidaktahuan akan fungsinya? Apakah mungkin kita hidup tanpa tujuan yang jelas, kukuh dan konkrit?
Tidak mungkin!
Allah SWT menjadikan seekor nyamuk pun ada manfaat dan fungsinya. Bahkan sejak lahir mereka sudah tahu apa yang harus dibuat dan apa fungsi yang harus dijalankan.
Kerana itu amat mustahil, bila susuk tubuh insan yang Allah khabarkan diciptakan dalam 'ahsani taqwim' (pembentukan yg paling sempurna), dilahirkan hanya untuk sia-sia dan tanpa tujuan.
Apa mungkin seorang manusia lahir hanya untuk membesar dewasa, berkeluarga, dan mati?
Sesungguhnya pada manusia itulah tugas yang amat berat dipikul tambahan pula ia sebagai wakil Allah SWT di atas muka bumi ini, untuk mentadbir alam. Ingat, langit, bumi, gunung-ganang, bukit-bukau semuanya tidak sanggup membawa amanah Allah, kecuali manusia yang menyatakan kesanggupannya.
Justeru, manusia perlu berhati-hati dalam melaksanakan tanggungjawab ini supaya tidak tergolong di dalam manusia yang berbuat kezaliman dalam kejahilan.
Lebih baik diam dari mengomen perkara yang kita tidak tahu. Tidaklah nanti dikata orang, hanya berani dibelakang, tetapi bila diajak bermuzakarah, berdiskusi, batang hidung pun tidak kelihatan.

Riwayat: Sahih Muslim
SABAR itu iman , DUIT bukan kawan , DUNIA hanya pinjaman dan MATI tidak berteman.. Silance is golden when you don't have a good answer

Bersuara atau Diam

Diriwayatkan daripada Abu Syuraih al-Khuza'iy r.a katanya:
Nabi s.a.w bersabda: Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia berbuat baik kepada jiran tetangganya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia memuliakan para tetamunya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia bercakap hanya perkara yang baik atau diam.
Penerangan Hadis:
Mengenal Manusia
Allah SWT memiliki suatu sifat dan akhlaq yang sebenarnya amat akrab dengan kehidupan manusia. Iaitu mustahil bagi Nya berbuat perkara yang sia-sia, tanpa tujuan, ataupun mengandungi kesalahan. Kalaupun ada penciptaan atau kejadian yang tampak kejam, ia hanyalah bersifat sementara.
Ertinya, jika dilihat dan diteliti, akhirnya ia akan membuktikan bahawa dibalik kejadian itu semua ternyata mengandung nilai-nilai kebenaran. Dan dalam hal ini, manusia memang harus banyak melihat sejarah hidupnya secara peribadi mahupun sejarah kemanusiaan itu sendiri, tujuan ia diciptakan, ke mana destinasinya dan sebagainya.
Akhlaq tersebut amat akrab dengan kita kerana ia tercermin kemanapun kita melihat. Pantulannya boleh dilihat kepada sesiapa yang ingin melihat. Sulit bagi kita untuk menyebutkan suatu makhluq atau kejadian alam yang diciptakan tanpa ada gunanya.
Seolah semua menyiratkan bahawa Allah SWT menciptakan ini untuk sebuah tujuan. Bukan sekadar permainan tanpa arah. Firman Nya:
“Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dengan mengandungi kesalahan. Yang demikian itu adalah anggapan orang-orang kafir, maka celakalah orang-orang kafir itu karena mereka akan masuk neraka.” (38: 27)

Tujuan Hidup
Kejadian seekor nyamukpun ternyata begitu penting di mata Allah, sehingga disebutkan di al-Quran. Firman Nya:
“Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka memiliki ilmu sehingga mereka tahu bahwa itu adalah al-haq dari Rabb mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan:"Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?". Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan oleh Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberinya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik.” (2: 26)
Tetapi kenapa manusia sentiasa kebingungan mencari dan mengenalpasti fungsinya? Kenapa kita senantiasa tertanya-tanya tentang tujuan keberadaan kita di muka bumi ini? Kenapa diri manusia dipenuhi sikap-sikap ketidaktahuan akan fungsinya? Apakah mungkin kita hidup tanpa tujuan yang jelas, kukuh dan konkrit?
Tidak mungkin!
Allah SWT menjadikan seekor nyamuk pun ada manfaat dan fungsinya. Bahkan sejak lahir mereka sudah tahu apa yang harus dibuat dan apa fungsi yang harus dijalankan.
Kerana itu amat mustahil, bila susuk tubuh insan yang Allah khabarkan diciptakan dalam 'ahsani taqwim' (pembentukan yg paling sempurna), dilahirkan hanya untuk sia-sia dan tanpa tujuan.
Apa mungkin seorang manusia lahir hanya untuk membesar dewasa, berkeluarga, dan mati?
Sesungguhnya pada manusia itulah tugas yang amat berat dipikul tambahan pula ia sebagai wakil Allah SWT di atas muka bumi ini, untuk mentadbir alam. Ingat, langit, bumi, gunung-ganang, bukit-bukau semuanya tidak sanggup membawa amanah Allah, kecuali manusia yang menyatakan kesanggupannya.
Justeru, manusia perlu berhati-hati dalam melaksanakan tanggungjawab ini supaya tidak tergolong di dalam manusia yang berbuat kezaliman dalam kejahilan.
Lebih baik diam dari mengomen perkara yang kita tidak tahu. Tidaklah nanti dikata orang, hanya berani dibelakang, tetapi bila diajak bermuzakarah, berdiskusi, batang hidung pun tidak kelihatan.

Riwayat: Sahih Muslim
SABAR itu iman , DUIT bukan kawan , DUNIA hanya pinjaman dan MATI tidak berteman.. Silance is golden when you don't have a good answer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...